Zostałeś rodzicem – nie rezygnuj z treningu, czyli jak biegać z joggerem?

Zostałeś rodzicem – nie rezygnuj z treningu, czyli jak biegać z joggerem?
Bardzo często narodziny nowego członka rodziny to dla osób uprawiających czynnie sport duże wyzwanie. Sporo trudności przysparza bowiem kwestia pogodzenia treningu z opieką nad maluchem. Okazuje się jednak, że można połączyć przyjemne z pożytecznym – mowa o bieganiu ze specjalnym wózkiem dla dziecka, tzw. joggerem.
Bieganie to jedna z najczęstszych wybieranych form aktywności fizycznej. Umożliwia zdrowy i funkcjonalny trening na świeżym powietrzu, którego intensywność można dowolnie modyfikować. Zapewnia sprawną pracę układu sercowo – naczyniowego, wzmacnia kości, dotlenia cały organizm i redukuje stres. Co więcej, jest to sport, który można uprawiać razem z dzieckiem już od jego pierwszych chwil. Jak to możliwe? Kwestia treningu z kilkulatkiem jest oczywista – wystarczy rowerek biegowy czy tradycyjny albo hulajnoga, by maluch dotrzymał nam towarzystwa. Starsze dziecko może towarzyszyć rodzicom na rolkach czy deskorolce. Co jednak z naprawdę małym dzieckiem? Bardzo często narodziny nowego członka rodziny to dla osób uprawiających czynnie sport duże wyzwanie. Sporo trudności przysparza bowiem kwestia pogodzenia treningu z opieką nad maluchem. Okazuje się jednak, że można połączyć przyjemne z pożytecznym – mowa o bieganiu ze specjalnym wózkiem dla dziecka, tzw. joggerem.


Jogger – jak go oswoić?


Jogger to specjalny wózek dedykowany biegaczom, będącym rodzicami małych dzieci. Cechuje się wzmocnioną konstrukcją oraz amortyzacją, co ma umilić trening biegowy zarówno rodzicowi, jak i maluchowi. Bieg ze zwykłą spacerówką to mocno nietrafiony pomysł – wózek tego typu nie jest szybki ani zwrotny, źle się prowadzi. Ponadto przenosi na ciało dziecka każdy wstrząs, o jaki nietrudno podczas szybszego biegu. Małe koła i nieodpowiednia konstrukcja sprzyjać mogą przewróceniu wózka. A jogger? To coraz powszechniej spotykany wózek trójkołowy, który umożliwia rodzicom bieganie, z troską zarówno o komfort rodzica, jak i bezpieczeństwo malucha. Czym charakteryzuje się dobry jogger? Jak dokonać najlepszego wyboru? Jogger to wózek wyjątkowy pod wieloma względami. Wyposażony jest w trzy duże koła, co gwarantuje jego doskonałe prowadzenie, a jednocześnie stabilność. Koła o średnicy minimum 16 cali nadają wózkowi odpowiednią prędkość, a usztywnienie przedniego koła zapobiega niekontrolowanemu skrętowi koła i przewróceniu wózka. Inne korzystne rozwiązania to:

- niski środek częstości
- terenowe opony
- hamulec ręczny i nożny
- osłona przed deszczem i słońcem
- pasy bezpieczeństwa
- duża przestrzeń dla małego pasażera
- regulowana wysokość rączek wózka
- amortyzatory

Taki wózek zapewni dziecku komfort nawet podczas dłuższej przebieżki, dbając jednocześnie o jego bezpieczeństwo. A jak biega się z takim wózkiem rodzicowi?


Bieganie z joggerem – co musisz o nim wiedzieć?

 


Bieganie z wózkiem z pewnością różni się od biegania solo. Podstawowa różnica sprowadza się do braku możliwości ruchu rąk podczas biegu, a także do konieczności pchania dodatkowego balastu. Czyni to trening nieco trudniejszym, ale jednocześnie – bardziej efektywnym. Trening tego typu warto rozpocząć stopniowo – najpierw można łączyć marsz z delikatnym biegiem, stopniowo wydłużając okresy biegowe. Pozwoli to na powolną aklimatyzację zarówno biegacza, jak i dziecka do takiego typu biegu. Jakiego malucha możemy zabierać ze sobą na trening? Dobrze, gdy dziecko już siedzi – wtedy kręgosłup zamortyzuje wstrząsy towarzyszące biegowi z wózkiem, co nie jest możliwe w pozycji leżącej dziecka.

O czym jeszcze koniecznie należy pamiętać? Dziecko stale pozostaje w bezruchu, powinno być zatem ciepło ubrane; mile widziana jest także jakaś absorbująca zabawka, gdyby maluch nie zasnął podczas biegu. Oczywiście koniecznością jest przypięcie dziecka pasami bezpieczeństwa. Najczęściej jednak kombinacja świeżego powietrza oraz delikatnego kołysania wózka skutecznie usypia malca. Trening dobrze jest odbywać w parkowych alejkach lub polnych drogach. Dobrą opcją są też ścieżki rowerowe, o ile nie są bardzo uczęszczane przez rowerzystów.


Korzyści z biegania z wózkiem


Wspólne bieganie z dzieckiem to same korzyści. Rodzic ma możliwość odbycia treningu, nie kolidującego koniecznością opieki nad maluchem. Umożliwia to powrót mamy do formy po porodzie, pomaga doświadczyć zdrowej dawki ruchu na świeżym powietrzu każdemu rodzicowi, zmęczonemu opieką nad maluchem. Dziecko ma natomiast możliwość przebywania na świeżym powietrzu i spędzenia czasu z rodzicem. To także fajny sposób, by zarazić dziecko zamiłowaniem do aktywności fizycznej. Jeśli już od najmłodszych lat dziecko będzie obserwowało aktywnych rodziców, nawet biernie uczestnicząc w treningu, jest duża szansa, że w przyszłości wyrośnie na wysportowanego i zdrowego młodego człowieka.