Sprawdź, czy biegasz w odpowiednim obuwiu

Sprawdź, czy biegasz w odpowiednim obuwiu
Bieganie to sport wymagający eksploatowania przede wszystkim kończyn dolnych, zwłaszcza stopy i stawu skokowego. Należy zatem zadbać o dwie kwestie, które warunkują bezkontuzyjność tego sportu: odpowiednią technikę biegu oraz optymalnie dopasowane obuwie. O technice biegu – ustawianiu stóp, sposobie wyprowadzania ruchu ze stopy, położeniu miednicy oraz pracy rąk, a także długości kroku – można by napisać podręcznik. Teraz jednak skupmy się na odpowiednim dopasowaniu obuwia do biegania.

Kwestia nie zawsze oczywista, czyli dopasowanie rozmiaru obuwia

Buty do biegania muszą być wygodne – to oczywista wiedza. Jednak muszą one pełnić także inne funkcje – amortyzować wstrząsy, odciążać stopę bez ograniczania jej anatomicznego zakresu ruchu oraz wpływać pozytywnie na biomechaniczną wydajność nogi, w szczególności biodra i kolana. Podstawową kwestią jest wybór odpowiedniego rozmiaru, gdyż zarówno zbyt ciasne, jak i za duże buty do biegania nie spełnią swojego zadania i skutecznie uniemożliwią trening.

W butach do biegania stopa powinna mieć zagwarantowany odpowiedni luz. Odpowiedni – to znaczy minimum pół centymetra, a najlepiej centymetr. W razie towarzyszącego wysiłkowi opuchnięcia stopy, nie dojdzie do jej ucisku. Optymalna przestrzeń wewnątrz buta zapobiega ponadto obijaniu się palców o czubek cholewki, biegaczowi nie grożą zatem bolesne obtarcia i obicie lub ścieranie paznokci. Nigdy zatem nie sugerujmy się noszoną na co dzień rozmiarówką buta, a starannie zmierzmy każdy model i wybierzmy najlepszy rozmiar buta do biegania. Potrzebujesz praktycznej porady? Mierz buty popołudniu, gdy stopa zdąży już się zmęczyć i spuchnąć. Jeśli nie jesteś pewnie, ile luzu zostawić, wyjmij wkładkę z noszonych na co dzień butów, zmierz ją i dodaj 1 cm. Takiego rozmiaru buta szukaj.

Pronator, supinator czy neutral?

Sposób, w jaki dany biegacz stawia stopę podczas biegu stanowi jego biegowy „odcisk palca”. Jego składowe to biomechanika ruchu oraz rodzaj kroku biegowego, czyli sposób lądowania na stopie – na pięcie lub śródstopiu. Uwzględniając te kryteria stworzono podstawowy podział biegaczy na trzy typy:

- neutral to stopa przyjmująca równomiernie ciężar ciała w czasie biegania; zarówno podczas kontaktu pięty z podłożem, jak i podczas wybicia palcami, stopa nie jest przeciążana; stopa tego typu cechuje się piętą ustawioną równo w linii prostej względem całej kończyny dolnej oraz właściwym odbiciem na podłożu - w szerokim podbiciem i zwężeniem na wysokości pięty; takie normalne podbicie wymaga obuwia typu stability, czyli zapewniającego optymalną stabilizację; takie obuwie to kombinacja amortyzacji i doskonałego podtrzymania stopy.

- pronacja to tendencja do obracania się stopy do wewnątrz podczas biegania; najczęściej oznacza to płaskostopie, z niskim podbiciem i tendencją do przetaczania całej stopy po podłożu; brak jest zatem fizjologicznych mechanizmów amortyzacji wstrząsów, obuwie powinno zatem gwarantować wsparcie od wewnętrznej strony buta, z odpowiednim usztywnieniem oraz prostym kształtem; taki zaawansowany system podtrzymujący określany jest mianem motion - control

- supinacja to nadmierne obciążanie zewnętrznej krawędzi stopy, co towarzyszy wysokiemu podbiciu; efektem takiej tendencji stopy jest nasilenie siły wstrząsów działających na stopy, zatem potrzebne są buty z zaawansowanym systemem amortyzacji, czyli cushioned; te miękkie buty o elastycznej podeszwie zapewniają swobodny ruch i ochronę przed wstrząsami; supinatorzy mogą ewentualnie biegać w butach neutral.

A jak określić rodzaj stopy? Główne szkoły są trzy. Pierwsza polega po prostu na wnikliwej obserwacji podeszwy swoich wyeksploatowanych butów. Miejsca najsilniejszego starcia podeszwy wskazują na intensywny kontakt stopy z podłożem. Druga domowa metoda to odciśnięcie zmoczonej stopy na kartce papieru. Zaś trzecia – najbardziej profesjonalna – to przebieżka na specjalnej bieżni dostępnej w sklepie z obuwiem sportowym. Komputer analizuje ruch stopy podczas biegu i określa typ ruchu biegowego.

Wkładki do butów – bo liczy się wnętrze

Najczęściej nowo zakupione buty wyposażone są w standardową wkładkę. Warto jednak pomyśleć o wkładce dedykowanej, która z dopasowanym do typu stopy butem stworzy doskonałe wsparcie dla stopy podczas biegu. Dobór profesjonalnych wkładek biegowych najlepiej zostawić specjaliście w sklepie z obuwiem sportowym. Uwzględniając kilka parametrów dokona on indywidualnego wyboru wkładki. Oceniane będą z pewnością następujące elementy:

- szerokość stopy
- masa ciała
- wysokość łuku stopy
Idealna wkładka biegowa powinna precyzyjnie wypełniać przestrzeń między spodem buta a łukiem stopy, zapewniając doskonałą stabilizację stopy i gwarantując poczucie integracji z butem. Dzięki wypełnieniu żelowemu zadba o dodatkową amortyzację, ograniczy męczliwość stopy oraz ryzyko otarć.